- Lørenbanen i rute - åpner i april 2016
- I april neste år åpner Lørenbanen, og da vil de reisende også møte Nydalen stasjon med økt kapasitet. Med den forventede befolkningsveksten i osloregionen er dette et av mange tiltak som vil gi et bedre tilbud og økt kapasitet på T-banen», sier Sporveiens banesjef, administrerende direktør Bjørn Granviken, i en pressemelding denne uken.
Sporveiens konserndirektør Per Magne Mathisen kaller Lørenbanen en svenneprøve til Fornebubanen (se video under og sak i tu.no). Han sier de er i rute når det gjelder Lørenbanen og håper å kunne levere til lavere pris enn bevilget.
Lørdag 14. og 15. mars stenges linje 3 på T-banen mellom Ullevål stadion og Sinsen, mens linje 4 stenges mellom Majorstuen og Sinsen. Fra første morgenavgang mandag 16. mars kjører linje 3 og 4 til Sinsen igjen. Stengingen har sammenheng med hektisk aktivitet på Nydalen stasjon og på Ringbanen ved Sinsen. Nydalen stasjon skal klargjøres for å ta i mot et rulletrappløp i tillegg til de to eksisterende rulletrappene. På Ringbanen ved Sinsen skal signal- og sikringsanlegg klargjøres for gjenåpning av Ringbanen 22.mars etter å ha vært stengt i ca et år grunnet byggearbeidene med Lørenbanen.
Banesjef Granviken sier han er glad for at Sporveien er helt i rute med arbeidene med Lørenbanen.
- Det har vært nødvendig å holde Ringbanen stengt i et år i forbindelse med anleggsarbeidene med Lørenbanen. Jeg ser derfor frem til at Ringbanen gjenåpner 22. mars og takker samtidig T-banens kunder for den tålmodighet har vist i det året Ringbanen mellom Carl Berner og Sinsen har vært stengt, sier han.
Fakta om Lørenbanen
Her kommer Løren stasjon. Bildet er fra november 2014. |
Sporveiens konserndirektør Per Magne Mathisen kaller Lørenbanen en svenneprøve til Fornebubanen (se video under og sak i tu.no). Han sier de er i rute når det gjelder Lørenbanen og håper å kunne levere til lavere pris enn bevilget.
Lørdag 14. og 15. mars stenges linje 3 på T-banen mellom Ullevål stadion og Sinsen, mens linje 4 stenges mellom Majorstuen og Sinsen. Fra første morgenavgang mandag 16. mars kjører linje 3 og 4 til Sinsen igjen. Stengingen har sammenheng med hektisk aktivitet på Nydalen stasjon og på Ringbanen ved Sinsen. Nydalen stasjon skal klargjøres for å ta i mot et rulletrappløp i tillegg til de to eksisterende rulletrappene. På Ringbanen ved Sinsen skal signal- og sikringsanlegg klargjøres for gjenåpning av Ringbanen 22.mars etter å ha vært stengt i ca et år grunnet byggearbeidene med Lørenbanen.
Banesjef Granviken sier han er glad for at Sporveien er helt i rute med arbeidene med Lørenbanen.
- Det har vært nødvendig å holde Ringbanen stengt i et år i forbindelse med anleggsarbeidene med Lørenbanen. Jeg ser derfor frem til at Ringbanen gjenåpner 22. mars og takker samtidig T-banens kunder for den tålmodighet har vist i det året Ringbanen mellom Carl Berner og Sinsen har vært stengt, sier han.
Fakta om Lørenbanen
- 1,6 kilometer ny dobbeltsporet bane mellom Sinsen og Økern
- Ny underjordisk stasjon på Løren. Se kart og saksinnsyn.
- Oppgradere Vestli, Romsås og Stovner stasjon
- Anleggsarbeidet startet i 2013, åpning av banen 2016
- Arbeidet utføres av Sporveien, Skanska Norge AS og Railcom
Kommentarer
Legg inn en kommentar