Lørenbanen: Anleggsstart ved Båhusveien

Båhusveien blir stengt for gjennomgående biltrafikk samtidig som det etableres en midlertidig gangkulvert mellom broene til Gjøvik- og Alnabanen. (Foto: Trond Lepperød)


T-banetrafikken mellom Carl Berners plass og Sinsen stasjon stenges i sommer og fram til våren 2015, og det blir tunneldriving i retning fra Sinsen mot Løren, opplyser Sporveien i et nyhetsbrev om framdriften på Lørenbanen. Det blir stenging i perioden fra 23. juni i år til 22. mars neste år.

Se informasjon fra Ruter: Stengt for T-banetrafikk mellom Sinsen og Carl Berners plass

Båhusveien blir stengt for gjennomgående biltrafikk samtidig som det etableres en midlertidig gangkulvert mellom broene til Gjøvik- og Alnabanen. Det vil skje så snart igangsettingstillatelse er på plass, ifølge Sporveien.

Etablering av trygg gangvei for myke trafikkanter er en del av prosjektets sikkerhetsarbeid, heter det videre i nyhetsbrevet.

Arbeidet vil medføre anleggstrafikk, og det er planlagt inn- og utkjøring via Sinsenterrassen til Trondheimsveien. Ifølge Sporveien vil det meste av anleggstrafikken skje i perioden juli 2014 til desember 2014, og det dreier seg i hovedsak om utkjøring av stein fra fjelluttak.

Sporveien har inngått avtale med Jernbaneverket om å benytte områdene mellom Gjøvikbanen og Alnabanen.

Anleggsområdet skal sikres og gjerdes inn.

Ifølge nyhetsbrevet blir det tunnelarbeider mandag til lørdag fra klokka 08 til 22.

Støyende arbeid på riggområdet vil skje mandag til fredag fra klokka 08 til 19 og på lørdager fra klokka 08 til 15.

Massetransport tillates fra klokka 07 til klokka 23.

Vil du ha varsel om sprenging, sender du teksten "NDSKI SPRENG INN" til 26112 og tilsvarende "NDSKI SPRENG UT" for å avslutte abonnementet.

Linjekart for T-banen gjeldende fra 23. juni 2014

Les også: Her kommer Løren stasjon

Naboer må regne med støyende arbeid på riggområdet fra klokka 08 til 19 og på lørdager fra klokka 08 til 15. (Foto: Trond Lepperød)


Fakta om Lørenbanen

Sporveien bygger Lørenbanen – en ny T-banestrekning i tunnel fra Grorudbanen mellom Hasle og Økern til Ringbanen ved Sinsen.

1,6 kilometer ny dobbeltsporet bane mellom Sinsen og Økern.

Ny underjordisk stasjon på Løren.

Lørenbanen er planlagt åpnet våren 2016.

Lørenbanen skal frigjøre kapasitet i sentrumstunnelen mellom Tøyen og Majorstua og gjøre det mulig å kjøre flere avganger i timen fra de østlige bydelene.

Prosjektet skal også gi Grorudbanens trafikanter kortere reisetid til stasjoner langs T-baneringen og gi Løren-området generelt et bedre kollektivtilbud.

Nye Løren stasjon vil også være med å løfte byutviklingen på Løren.

(Kilde: Sporveien Oslo AS)


Arbeidet med Lørenbanen er i full gang, og selve stasjonen blir liggende her i Peter Møllers vei, under bakken ved de nye Selvaag-blokkene på det som har fått navnet Lørenpynten. (Foto: Trond Lepperød)



Les mer om Lørenbanen på tbanen.no

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Sinsen-arkitektur: Siloen som ble boligsameie

Selvaag har måttet justere - slik blir Sinsenveien 45-49

Hvem husker gamle Ringen kino?